sobota, 19 stycznia 2013

Wuzetka

    Nazwa tego oldschoolowego ciasta pochodzi prawdopodobnie  od warszawskiej trasy Wschód - Zachód, powstałej w latach czterdziestych XX wieku. Inna teoria mówi, że jego  nazwa pochodzi od skrótu "WZK" co ma oznaczać "wypiek z kremem". 
  Na to ciastko w czasach studenckich chodziłam do "Chmielewskiego". Uwielbiałam tamtejsze wuzetki, może  nie samą kawiarnię, której atmosfera nie zachwycała, ale w cukierni można je było nabyć na wynos.
   Od dawna wuzetkę piekę sama i mimo, że to wersja odchudzona, bo ze śmietaną 18% to taka smakuje mi najlepiej. Ciasto robi się ekspresowo, wystarczy upiec biszkopt i przełożyć go śmietaną wymieszaną z cukrem i żelatyną i mamy pyszny deser. Bardzo polecam!

Składniki:

Biszkopt:
7 jajek
10 łyżek cukru
7 łyżek mąki
2 łyżki kakao
2 łyżeczki proszku do pieczenia

Przełożenie:
1/2 l śmietany 18%
4 łyżki cukru pudru
1 torebka cukru waniliowego
2 łyżki żelatyny






Wykonanie:

Biszkopt:
Białka oddzielić od żółtek. Białka ubić na sztywną pianę, dalej ubijając, dodać cukier i żółtka. Przesianą mąkę z proszkiem i kakao delikatnie wymieszać z masą jajeczną. Piekarnik nagrzać do temperatury 180 st. C. Blaszkę o wymiarze 36x21 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Piec 40 min. Przekroić na dwie części.

Przełożenie:
Żelatynę umieścić w garnuszku i zalać 1/2 szkl. wody, odstawić na 10 min. Po tym czasie garnek postawić na wolnym ogniu i podgrzewać, do momentu rozpuszczenia żelatyny. Śmietanę zmiksować z cukrem i cukrem waniliowym, następnie dodać żelatynę i ponownie  zmiksować. Odstawić na chwilę. Kiedy masa zacznie tężeć, wyłożyć ją na dolną część biszkoptu i przykryć górną częścią. Można odłożyć część masy śmietanowej i nanieść cienką warstwę na wierzchu ciasta. Posypać całość kakaem.

Jeśli chcecie zrobić rozetki, takie jak na zdjęciu, najlepiej robić je z ubitej śmietany kremówki.

Smacznego!

8 komentarzy:

  1. Mniam, bardzo lubię wuzetki a te domowe smakują mi najbardziej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba zrobię, zwłaszcza ta śmietana w wersji light mnie kusi;-)Bardzo dobry fotograf robił zdjęcie ciasteczka, aż się chce zjeść ... pozdrawiam Sylwia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem wuzetka w tej wersji ma bardziej wyraźny smak - to przez kwaskową śmietanę, a ponieważ nie lubię mdłych ciast, to ta smakuje mi bardzo. Dziękuję za tego fotografa :), tę sztukę dopiero poznaję, ale mam z tego niezłą frajdę :) Pozdrawiam serdecznie i trzymam kciuki za udane wypieki :)

      Usuń
  3. nie wiem jak z tą śmietaną, to ma być słodka śmietanka do ubijania czy śmietana kwaśna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja używam kwaśnej śmietany 18% z Krasnegostawu, ta najbardziej mi tutaj odpowiada i taką polecam.

      Usuń
  4. Zrobiłam; przepis jest bardzo prosty a ciasto przepyszne!!! Drobny dodatek - nasączyłam blaty ponczem - ok. 1/2 szklanki. Polecam!!! :-)

    OdpowiedzUsuń