sobota, 21 kwietnia 2012

Baklava



W baklavie zasmakowaliśmy będąc na wakacjach w Grecji. Stamtąd też przywieźliśmy baklavowe zapasy, które niestety skończyły się dosyć szybko :/ Postanowiłam więc sama upiec to pyszne ciasto. I tutaj powstał problem, ponieważ nigdzie w Lublinie nie mogłam dostać ciasta fillo. Od jakiegoś czasu jego nabycie w naszym mieście nie stanowi problemu, stąd baklavę piekę stosunkowo często. Jak większość bałkańskich deserów i ten również jest bardzo słodki, dlatego z dobrą, gorzką kawą smakuje mi najlepiej. Polecam!

Składniki:
opakowanie ciasta filo
250 g orzechów laskowych
250 g migdałów
2 łyżeczki cynamonu
¼ szklanki cukru
200 g klarowanego masła, roztopionego
migdały do dekoracji

Syrop:
1½ szklanki cukru
3/4 szklanki wody
1 łyżeczka wody z kwiatu pomarańczy

Wykonanie:
Przygotować syrop, wszystkie składniki umieścić w garnku, zagotować i gotować ok. 10 min. Ostudzić. Orzechy drobno pokroić i wymieszać z cynamonem i cukrem.
Formę o wymiarach 34x22 wysmarować masłem. Ciasto fillo przekroić na połowę, przykryć zwilżoną ściereczką, aby nie wyschło. W formie ułożyć jeden płat ciasta i posmarować go masłem, tak samo postąpić z kolejnymi siedmioma płatami, nie zapominając o każdorazowym przykrywaniu nieużywanego ciasta zwilżoną ściereczką. Na osiem płatów ciasta ułożyć połowę porcji orzechów i przykryć czterema płatami ciasta, każdy z nich smarując masłem, następnie wyłożyć drugą połowę orzechów i ostatnie osiem płatów ciasta fillo, również smarując każdy z nich masłem. Ostrym nożem pokroić ciasto na kwadraty, rąby lub trójkąty (po upieczeniu ciasto będzie trudno pokroić). Piekarnik nagrzać to 140° C. Ciasto piec 2 godz. Po upieczeniu jeszcze gorące nasączyć syropem i ozdobić orzechami.

Smacznego!

2 komentarze:

  1. Bardzo pycha, chodzi za mną od jakiegoś czasu.
    Czy możesz podpowiedzieć, gdzie w Lublinie można kupić ciasto fillo?

    OdpowiedzUsuń
  2. Do tej pory zawsze kupowałam je w Almie, ale ostatnio widziałam, że było również w Delimie. Pozdrawiam i życzę udanego wypieku:)

    OdpowiedzUsuń