niedziela, 10 marca 2013

Strudel z jabłkami

To mój pierwszy strudel. Od dawna miałam go w planach kulinarnych, jednak wykonanie cienkiego jak papier ciasta wzbudzało moje obawy. Już jakieś dobre kilka lat temu, w programie Roberta Makłowicza śledziłam produkcję tego ciasta i śmiem twierdzić (tak mi się przynajmniej wydaje), że największą sztuką jest jego rozciągnięcie, tak aby było bardzo cienkie, nie dopuszczając jednocześnie do jego przerwania. Pewnie kiedyś się odważę i spróbuję je wykonać, dzisiaj jednak skorzystałam z gotowego ciasta fillo, które sprawdziło się tutaj wyśmienicie. 
Jabłka otoczone słodkim syropem z cukru muscovado i cynamonu,  owinięte w chrupiące warstwy ciasta, z dodatkiem płatków migdałowych, a do tego słuszna porcja gęstej słodkiej śmietany to raj dla podniebienia. 
Tylko bez szczypania, nie chcę budzić się z tego słodkiego snu ;) 
Polecam, polecam i jeszcze raz polecam!

Składniki:
1 opakowanie ciasta fillo (przez 2 godz. rozmrażanego)
1,5 kg jabłek
rodzynki - ilość wg gustu (u mnie 2 garści)
1 szkl. cukru muscovado
1 łyżka cynamonu
ok. 100 g płatków migdałowych
3/4 kostki rozpuszczonego masła



Wykonanie:
Jabłka obrać, pokroić w ćwiartki, usunąć gniazda nasienne, pokroić w centymetrowe kawałki, umieścić w garnku, dodać rodzynki, cukier i cynamon, poddusić przez ok. 10 min. Ostudzić.  Blaszkę z piekarnika wyłożyć papierem do pieczenia. Położyć 2 arkusze ciasta fillo, posmarować je masłem, posypać płatkami migdałowymi, następnie położyć arkusz ciasta, posmarować masłem i powtarzać czynności (pamiętając, że co dwa arkusze ciasta należy rozsypywać płatki migdałowe) do momentu, aż pozostaną trzy arkusze ciasta. Na ułożone, potłuszczone arkusze ciasta wyłożyć ostudzone jabłka, odsączając je z syropu, ułożyć na nie pozostałe arkusze ciasta, każdy smarując masłem. Pomagając sobie papierem do pieczenia, zwinąć ciasto w rulon. Wierzchnią warstwę posmarować masłem i posypać płatkami migdałowymi. Wstawić do piekarnika nagrzanego do temperatury 180 st. C i piec 40 min. Gotowego strudla posypać cukrem pudrem. Pokrojone porcje podawać polane syropem powstałym z duszenia jabłek oraz z gęstą słodką śmietaną.

Smacznego!

6 komentarzy:

  1. Głowię się nad tym, czym różni się strudel od strucli? Zdradzisz gdzie kupiłaś ciasto filo? Twój jabłkowy rulon bardzo mnie nęci:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Monika, strucla jest z ciasta drożdżowego, natomiast strudel z francuskiego lub takiego jak to w przepisie - typu fillo. Takie ciasto kupisz w Almie lub Delimie, zaglądaj też w lodówki w większych supermarketach. A "rulon" faktycznie jest nęcący smakiem, mniam :)

      Usuń
  2. Aga, świetny pomysł wykorzystania niemal przezroczystego ciasta filo do upieczenia strudla. Kiedyś próbowałam go zrobić z ciasta z przepisu, ale chyba miałam za mało cierpliwości i ciasto nie było wystarczająco cienkie. Twój strudel świetny, pachnący późnym latem, super! Szanowny Mąż pewnie zachwycony. Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ania, ja też byłam nim zachwycona, a Szanowny B. tylko mlaskał jedząc go ze smakiem :), podziwiam, że podjęłaś próby wykonania ciasta, też kiedyś muszę się z nim zmierzyć.

    OdpowiedzUsuń
  4. zrobiłam i oczywiście zrobił furorę ale każdy z Twoich przepisów jest świetny a dzięki temu chce się pichcić. Magda B

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakował i bardzo dziękuję :)

      Usuń