niedziela, 11 listopada 2012

Rogale z makiem na Św. Marcina

To już tradycja, że w Poznaniu na Św. Marcina, wypiekane są rogale z ciasta półfrancuskiego, listkującego się, z nadzieniem z białego maku z bakaliami. Ja również postanowiłam je wypróbować. W lubelskich sklepach nie znalazłam niestety  białego maku, więc do nadzienia użyłam niebieskiego, stąd  rogale są prawie marcińskie. Z uwagi na to, że nie przepadamy za lukrem, postanowiłam rogali nie lukrować. To wszystko nie ma znaczenia, bo rogale i tak są przepyszne. Bardzo polecam!

Składniki:

Ciasto: 
500 g mąki
1 łyżka suchych drożdży
200 ml mleka
60 g cukru
2 jajka
60 g miękkiego masła
1/4 łyżeczki soli
350 g masła



Nadzienie:
300 g maku (powinien być biały)
500 ml mleka
300 g cukru
50 g rodzynek
50 g migdałów (użyłam płatków)
50 g kandyzowanej skórki pomarańczowej
50 g miękkiego masła
200 g biszkoptów
3 jajka
1/2 esencji migdałowej

Wykonanie:

Nadzienie:
Mleko zagotować i zalać mak. Pozostawić na 2 godziny. Po tym czasie mak dokładnie odcedzić na sicie, wymieszać z cukrem, dodać migdały, wymieszać. Wymienione składniki przepuścić 2 razy przez maszynkę razem z biszkoptami. Powstałą makową masę wymieszać ze skórką pomarańczową, masłem, rodzynkami, esencją migdałową oraz jajkami.

Ciasto i montaż rogali:
Do ciepłego mleka dodać drożdże i cukier. Wymieszać i odstawić na 10 min. Po tym czasie dodać pozostałe składniki (oprócz 350 g masła) i wszystko dokładnie połączyć. Przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia na 1 godzinę. Wyrośnięte ciasto rozwałkować na prostokąt o grubości 1 cm. Na 2/3 powierzchni ciasta poukładać kopczyki masła. Ciasto złożyć na trzy części. Najpierw złożyć 1/3 ciasta bez masła, a na nią założyć 1/3 część ciasta z masłem. Docisnąć i włożyć do lodówki na 30 min. Schłodzone ciasto rozwałkować na prostokąt o grubości 0,5 cm i ponownie złożyć na trzy części. Włożyć do lodówki na 30 min. Te czynności powtórzyć jeszcze dwukrotnie. Na koniec ciasto rozwałkować na prostokąt o grubości 0,5 cm, o szerokości ok. 35 cm. Przekroić na dwie części,  tak aby każdy prostokąt miał ok. 17,5 cm szerokości. Następnie kroić na kolejne prostokąty o podstawie 10 cm i każdy przekroić po przekątnej. Powstałe trójkąty pokryć nadzieniem i zrolować. Układać na blaszkach wyłożonych papierem do pieczenia. Pozostawić na 40 min do wyrośnięcia. Piec w piekarniku nagrzanym do temperatury 210 st. C przez 20 min.

Smacznego!

 Przepis zaczerpnęłam stąd, po czym lekko go zmodyfikowałam.

3 komentarze:

  1. Dlaczego nie ma przepisu na lukier? Rozumiem ze nie każdy go lubi, ale te rogale można by było ozdobić orzeszkami lub rodzynkami. I jak zawijać te dziwne trójkąty prostokątne o podstawie 10, boku 17,5 i drugim jeszcze dłuższym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na lukier przepis jest prosty: 1/2 szkl. cukru pudru mieszamy z 1,5 - 2 łyżkami soku z cytryny. Co do wykonania rogali: te trójkąty ciasta faktycznie wychodzą prostokątne, o podstawie 10, bokach 17,5 i ok. 20 cm. Po nałożeniu na nie nadzienia makowego, podstawę trójkąta zakładamy na nadzienie na wysokość ok. 4 cm, tą część nacinamy i dopiero wtedy rolujemy. Troszkę z tym zabawy, ale warto się potrudzić, bo rogale są smakowite. Pozdrawiam i życzę udanych wypieków :)

      Usuń
    2. Dziękuje za informacje i życzenia. Pozdrawiam

      Usuń